ČS KONCEPT 70. LET

11.10.2017 - 13.01.2018

Fait Gallery
Ve Vaňkovce 2, Brno
11. 10. 2017 - 13. 1. 2018
Vernisáž: 11. 10. 2017 v 19:00
Kurátoři: Beata Jablonská, Denisa Kujelová a Jana Písaříková
 

Nástup konceptuálního umění na počátku 70. let znamenal posun zájmu od estetických a materiálových kvalit díla k jeho osobnímu, sociálnímu, historickému a často i teoretizujícímu kontextu. Na rozdíl od západní umělecké scény bylo konceptuální uvažování autorů v Československu motivováno osobnějším hledáním podstaty vztahu mezi umělcem a uměním, a to jak v rovině umělecké, tak politicko-etické, společenské, případně ekologické. Konceptuální obrat tak nebyl vnímán pouze skrze jeho dematerializační a obrazoborecké snahy, ale zejména jako utopický útěk před oficiální a státem kontrolovanou kulturou. Dával umělcům svobodný prostor, s nímž pracovali v široké škále médií a témat.

Výstava ČS KONCEPT 70. LET se zaměřuje na sledování tendencí, které se v umění idejí, záznamů, projektů a akcí výraznou mírou uplatňovaly od konce 60. let a doznívaly začátkem 80. let. Představuje různorodé podoby konceptuální práce s kresbou a fotografií, polohu konceptu věnovanou vztahu písma a obrazu nebo se zaměří na futurologické, akční a environmentální projekty.

V tematické provázanosti sleduje blízkost české a slovenské výtvarné scény, která byla od rozpadu Československa až doposud reflektována pouze jako dva samostatné celky. Koncept výstavy spočívá v nalézání jejich průsečíků a společných východisek. Nikdy předtím, ani později v historii českého a slovenského umění nebyla potřeba vzájemného dialogu tak pěstovaná a rozvíjená jako právě v 70. letech.

SLOVO A ZNAK JAKO KONCEPTUÁLNÍ ZPRÁVA

Konkrétní poezie 60. let redukovala sémantickou složku jazyka na minimum, v 70. letech pak opět počíná návrat k jeho významu. Dochází ke konfrontaci slova ve vztahu k dalším typům poselství ve formě piktogramu, obrazového symbolu a číslice. Vzniká napětí mezi různými typy zobrazení.

PARTITURY

V 70. letech se dostává do popředí grafická hudba se svým formalizovaným jazykem. Tvorba vizuálních nebo akustických partitur se stala doménou jak u hudebníků činných v oblasti nové hudby, tak výtvarných umělců, kteří sledovali vizuální řád a sémantický potenciál notového záznamu.

GEOMETRIE, ŘÁD A JEHO ZPOCHYBNĚNÍ

Geometrie těla, prostoru, plochy, forem. Pod vlivem konceptuálního myšlení zcitlivěla, začala si všímat aspektů, které modernistický řád postavil mimo její rámec. Stala se platformou pro různé intervence polemizující nad svébytnou povahou geometrické skladby, nad vztahem řádu a náhody. Začalo její obohacování o společenský, antropologický a politický rozměr.

UMĚNÍ JAKO ZÁZNAM A PROŽITEK EXISTENCE, OSOBNÍ RITUÁLY, INTROSPEKCE

Reflexe každodenních úkonů a gest, vnímání jejich stereotypnosti a únik z ní formou rituálu a prostřednictvím intenzivního prožitku vlastní existence. Reflexe bezprostředního okolí a plynutí času.

ODKAZ K RUSKÉ AVANTGARDĚ, KONCEPTUALIZACE MALBY, KRESBY A NULOVÝ BOD OBRAZU

Hledání nulového bodu obrazu. Momentu, kdy se z neviditelného stává viditelné. Médium obrazu odkazuje samo k sobě, ke své ploše, barvě, hmotě. Zpřítomňuje své elementární vlastnosti nebo naopak usiluje o jejich postupnou dematerializaci. Časté jsou odkazy k černému čtverci – důležitému symbolu ruské avantgardy, k víře, že zkušenost umění vede k intenzivnějšímu vnímání reality.

PROJEKTY, NÁVODY, INSTRUKCE, POZOROVÁNÍ A KOSMOLOGIE

Emancipační snaha umění ve smyslu zmocnění se vědeckého a racionálnímu uvažování je do jisté míry subverzivní, protože aplikuje pseudovědecký jazyk i na jevy osobního, spirituálního a transcendentálního rázu. Inspiruje se a je fascinováno novými vědeckými objevy, jazykem přírodních věd a statistiky.

PŘÍRODA JAKO MÉDIUM, ZKOUMÁNÍ FYZIKÁLNÍCH ZÁKONITOSTÍ, PŘÍRODA A ZEN BUDDHISMUS, EFEMÉRNÍ MATERIÁLOVÉ DEMONSTRACE, ENVIRONMENTÁLNÍ TÉMATA

Vnímání přírodního prostředí jako místa, kam se lze skrýt před odcizeným a neosobním městským prostorem. Území mimo dozor státní kontroly, místo vhodné pro umělecké realizace. Mnohé z nich se staly ohlasem na ekologické a etické otázky, které byly častým předmětem vzájemných neoficiálních diskuzí a setkání.

KARTOGRAFIE JAKO NÁSTROJ ZÁZNAMU OSOBNÍCH CEST

Umělci si přivlastňují racionalizující jazyk topologických náčrtů, plánů a map. Jejich prostřednictvím zviditelňují fenomény a prostorové vztahy, které jsou jinak pro lidské vnímání nezprostředkovatelné. Zdůrazňují objektivní a faktografickou stránku skutečných jevů a zároveň propůjčují platnost i těm, které mají utopický charakter.

AUTORSKÁ KNIHA

Autorské knihy v 70. letech suplovaly prostor galerií a výstav. Společně s médiem pošty se staly jedním ze stěžejních způsobů zprostředkování a distribuce konceptuální umělecké praxe. Mnozí autoři prostřednictvím své tvorby zároveň posouvali samotné hranice definice knih. Vytvářeli knihy – objekty, poukazovali na haptické kvality papíru, principy listování, problematizovali proces čtení. Konceptuální tvorba 70. let se často stávala předmětem osobního poselství jediné osobě, nebo okruhu přátel. 

CITACE, INTERPRETACE, APROPRIACE

Zájem o analýzu uměleckého média, o jeho intelektuální reflexi. Dochází k narušení hierarchického vztahu originálu a kopie ve prospěch umění jako otevřené a proměnlivé struktury k interpretování. Většina děl tvořená jako citace jsou vlastně vizuálními úvahami o fungování a kontinuitě umění a jeho trvalých hodnotách.

 
Na výstavě jsou zastoupeni autoři: Milan Adamčiak, Karel Adamus, Vladimír Ambroz, Peter Bartoš, Juraj Bartusz, Ján Budaj, Pavel Büchler, Robert Cyprich, Hugo Demartini, Milan Dobeš, Ľubomír Ďurček, Rudolf Fila, Stano Filko, Daniel Fischer, Peter Graham, Milan Grygar, Sonny Halas, Olaf Hanel, Vladimír Havlík, Vladimír Havrilla, Pavel Holouš, Dalibor Chatrný, Jozef Jankovič, Ivan Kafka, Olga Karlíková, Michal Kern, Martin Klimeš, Svatopluk Klimeš, Milan Knížák, J. H. Kocman, Július Koller, Vladimír Kordoš, Inge Kosková, Jan Kotík, Jiří Kovanda, Milan Kozelka, Miloš Laky, Milan Lasota, Dáša Lasotová, Otis Laubert, Milan Maur, Juraj Meliš, Karel Miler, Jan Mlčoch, Alex MlynárčikMarian Mudroch, Eduard Ovčáček, Květa Pacovská, Marian Palla, Vladimír Popovič, Pavel Rudolf, Tomáš Ruller, Jan Ságl, Zorka Ságlová, Rudolf Sikora, Jan Steklík, Miloš Šejn, Petr Ševčík, Petr Štembera, Ivan Štěpán, Monogramista T.D/Dezider Tóth, Margita Titlová Ylovsky, Jiří Valoch, Jan Wojnar, Ján Zavarský, Jana Želibská
 
Architekt výstavy: Oldřich Morys
Produkce: Lucie Domorádová
Instalace výstavy: Gabriela Rampáčková, Tomáš Rada, Ondřej Kotrč, Martin Nytra, Eliška Mikšová, Maroš Belák, Dita Dvořáková, Nela Klajbanová, Zuzana Mrštinová, Kryštof Ambrůz


Milan Grygar / Akustické kresby a Vizuální partitury

-

Vydání LP desek „Akustické kresby“ a „Vizuální partitury"je součástí probíhající výstavy Milana Grygara „Světlo, zvuk, pohyb” ve Fait Gallery. Zdůrazňuje souvislost unikátního díla Milana Grygara se zvukem a experimentální hudbou.

Milan Grygar / Akustické kresby

tl_files/mail-podpis/IMG_6559i.jpg

„Akustické kresby” nabízí dosud nikdy nezveřejněné autorské magnetofonové nahrávky kreseb z roku 1973. „Autorovo performativní kreslení, jak ho reprezentují nahrávky na tomto albu, je skvělým příspěvkem do intermediálního umění v celosvětovém kontextu. Autentický materiál, pořízený ve studiu i přímo v pražském ateliéru umělce, na jedné straně dokumentuje vzrušující experimenty s uměleckým mediem v dobách, kdy byl hledačský duch symbolem touhy po svobodě, na druhé dokazuje, že věřit intuici, vsadit na rituální vůli a držet se vize se pořád vyplácí,” popisuje Grygarovu práci muzikolog Jozef Cseres, který je autor průvodního textu k desce.

Cena: 490 Kč
LP deska je k zakoupení přímo ve Fait Gallery nebo ji lze objednat na e-mailové adrese fg@faitgallery.com a nechat si ji poslat na dobírku.

Nahrávky vznikly v Akustické komoře Továrny na hudební nástroje v Hradci Králové (1973) a v ateliéru Milana Grygara v Praze v 70. letech.
Zvuková režie: Milan Grygar
Hudební režie: Milan Grygar
Zvukový mistr: Tomáš Jiráček jr.
Grafický design: Ondřej Grygar
Fotografie: Štěpán Grygar
Text: Jozed Cseres

LP vydává Fait Gallery v limitovaném nákladu 500 ks při příležitosti výstavy Světlo, zvuk, pohyb, jejíž realizace byla finančně podpořena Ministerstvem kultury ČR a Statutárním městem Brno.

 

 

Milan Grygar / Vizuální partitury

tl_files/mail-podpis/IMG_6929.JPG

Deska „Vizuální partitury” obsahuje hudební interpretace vybraných autorových děl, které jsou součástí výstavy ve Fait Gallery. Zhudebnění skladeb se ujal hudební soubor MoEns pod vedením Kamila Doležala.

„Vědom si omezení tradiční notace a obeznámen s aktuálním hudebním myšlením a experimenty se zvuky ve světě, začal Milan Grygar vytvářet abstraktní kompozice z linií, barev a geometrických struktur, převoditelné do zvukové podoby konvenčními i méně konvenčními hudebnickými způsoby. Některé nazýval přímo partiturami, v jiných vyzýval ke zvukové interpretaci skrze hudební odkazy v jejich názvech,” říká Jozef Cseres.

Cena: 490 Kč
LP deska je k zakoupení přímo ve Fait Gallery nebo ji lze objednat na e-mailové adrese fg@faitgallery.com a nechat si ji poslat na dobírku.

Strana A / Durata
Prostorem půdorysu 9:00
Bodová partitura krajiny 7:11
Modrá partitura 3:16 
TOTAL TIME Strana A 19:40

Strana B / Durata
Kroky bazilikou 9:08
Antifona 5:23
TOTAL TIME Strana B 14:34

Nahráno ve Zvukovém studiu HAMU v Praze.

Zvuková režie: Aleš Dvořák
Hudební režie: Kamil Doležal, Milan Grygar
Zvukový mistr: Aleš Dvořák
Grafický design: DIP studio
Text: Jozef Cseres
Fotografie: Štěpán Grygar

Hraje soubor MoEns ve složení:
Kamil Doležal – klarinet (1A), basklarinet (2A, 2B), klavír (3A), hra na luby klavíru (1B)
Jiří Pohnán – trubka (1A)
Martin Chmelař – trombón (1A, 2A, 2B), hra na luby klavíru (1B)
David Danel – housle (1A, 1B, 2B), čínský gong (2A)
Ondřej Martinovský – viola (1A, 1B, 2B), 
Balázs Adorján – violoncello (1A, 1B, 2B)
Miroslav Pudlák – klavír (1A, 2A), syntetizátor (3A, 2B), hra na luby klavíru (1B)
Oleg Sokolov – bicí nástroje (1A, 2B), marimba (2A)

LP vydává Fait Gallery v limitovaném a číslovaném nákladu 500 ks při příležitosti výstavy Světlo, zvuk, pohyb, jejíž realizace byla finančně podpořena Ministerstvem kultury ČR a Statutárním městem Brno.

Jdi zpět