06.05.2024
Fait Gallery MEM, Ve Vaňkovce 2, Brno
Kurátor: Jiří Ptáček
Vernisáž: 22. 5. 2024 v 19:00
Události, které jsou přítomny v malířských kompozicích Tomáše Bárty, se odehrávají mezi dvěma prostory a příčkou mezi nimi. Tyto obrazy nutně spouštějí „zpětný chod“ historií evropské malby až kamsi k úvahám o konstrukci obrazového prostoru Leona Battisty Albertiho, které vtělil do svého klíčového spisu De pictura (1435). Namísto renesanční přehlednosti nám ale Bárta nabízí víceznačné prostorové vztahy a přízračnou iluzi objektů, které jeho obrazy obývají. Jako kdyby architektura plodila své vlastní duchy.
-
Fait Gallery MEM & Fait Gallery PREVIEW
Božetěchova 1 & Dominikánské nám. 10, Brno
Vernisáž: 7. 2. 2013 v 19.00
Kurátor: Denisa Kujelová
Dosavadní projekty Kamily Musilové byly realizovány zejména v rámci média fotografie. Už zde se však objevuje její zájem o jiné techniky při zpracování konkrétních témat. Jde především o princip „dočasné instalace“, pomocí něhož autorka intuitivně vytváří nové vztahy mezi předměty a jejich významy a specifickými místy. Tyto objekty v prostoru pak následně transformuje pomocí fotografie.
V galerii MEM Kamila Musilová vystupuje z rámce dvojrozměrného obrazu a představuje kolekci objektů a instalací vytvořených přímo pro tento prostor. Název výstavy pod dečkou s jemným vzorem, který je převzat z konvolutu chatařské církve Kniha chat, má především evokovat nostalgii spojenou s uplynulým časem. Kamila Musilová se tak nepřímo odkazuje na svůj vlastní sentimentální vztah k prarodičům a rodině obecně, na zažité rodinné zvyky a stereotypy, na ne vždy sladké vzpomínky, které se snaží zobecnit z intimní roviny do zažitých zkušeností nás všech. Dečka jako nositel upjatosti, preciznosti, řádu a domácí pohody významově prochází téměř všemi vystavenými díly, ať už v podobě naddimenzovaného dřevěného plotu, či toku linoucích se kobercových třásní. Použité ready made objekty z dědečkovy dílny odkazují na tenkou hranici mezi kutilstvím, „neumělstvím“ a uměleckým tvořením. Střídání překvapivých rozměrů předmětů (příliš velkých, či malých) zase popouzí k posunu původního významu věcí do absurdní roviny.
Na celou expozici dohlíží dvojportrét Valentiny Těreškovové a Jurije Gagarina, prvního „páru“ ve vesmíru, které Musilová přeneseně vnímá jako futuristické rodiče lidského rodu. Technické zpracování ale spíše evokuje staré svatební portréty zavěšované nad postele v ložnicích.
Druhá část výstavy umístěná v galerii Preview přirozeně navazuje a dotváří prostorovou expozici první části. Vedle fotografií ze staršího cyklu Dědeček a Babička umělkyně instaluje i video expozici, jejíž jednotlivé stopáže se odehrávají v různých koutech zahrady a chaty prarodičů. Jde o statické záběry skutečného stavu, avšak vypreparováním jednotlivých scén vzniká podivné vyprávění o životě tamních věcí a obyvatel.