21.02.2024 - 04.05.2024
Fait Gallery, Ve Vaňkovce 2, Brno
Kurátoři: Denisa Kujelová a Vít Havránek
Vernisáž: 21. 2. 2024 v 19:00
Vytvářet obraz hlínou z moravského sadu znamená zapomenout na modernistickou tradici expresionismu, fauvismu, impresionismu i to, co jim předcházelo. Pro toho, kdo každý den nemaluje, může takové rozhodnutí vypadat snadně. Ale není, poněvadž malíř i obraz přichází o potěšení štětce míhajícího se po paletě a plátně, o efekty, jež barva zprostředkovává. Pro nás i návštěvníky jsou hliněné obrazy, z nichž jeden dal název výstavě, vstupní brankou do doposud nejrozsáhlejší výstavní prezentace tvorby Mariana Pally. Vnikáme do Pallovy tvorby přibližně ze středu jejího materiálního sedimentu, doslova se nabouráváme, jako venkovští učitelé, do centra obří krtiny. Protože v souladu s autorovým programem nejde o retrospektivu úplnou ani vědeckou. Ale zpravidla, nebo občas, přehlídku taxonomickou (zkoumání druhové rozdílnosti artefaktů) i náhodnou.
Hned první Pallova účast na veřejné přehlídce mladých brněnských výtvarníků (1971) zaujala Jiřího Valocha, pro kterého byl obraz Příroda čímsi „na první pohled odlišný“[1].To vedlo k jejich seznámení a Palla se od té doby stal aktivním členem a hybatelem dnes již legendárního[2] brněnského okruhu. Jeho ateliér v Kotlářské ulici poskytl zázemí mnoha setkáním, debatám, ateliérovým výstavám i performancím pozvaných hostů. Ona osobitost, která Valocha upoutala, nebyla viditelná jen na pozadí konformního umění tehdejší doby, ale charakterizovala Pallovu tvorbu i uvnitř brněnského okruhu. Spočívala v sousedství dvou protikladů. Vážnosti, plynoucí z prožívání landartových nebo kreslicích performancí (Na tomto obraze jsem existoval dva dny a snědl 7799 zrnek rýže, 24 hodin, Cesta za dotykem, Kresby čajem ad.), a humoru, nebo přesněji řečeno naivity, trvale přítomné už od nejranějších maleb (Moji rodiče, Příroda ad.).
Neboť Palla se sám označuje za naivního konceptualistu[3]. Východiskem pro tento konceptualismus nebyl Duchamp, ani jeho osobitý vykladač Kossuth, ale spíše Magrittův obraz Toto není dýmka. Jazyk, idea a definice umění, kolem nichž gravituje zájem angloamerických konceptuálních umělců, má u Pally podhoubí v próze, poezii a čím dál významněji v zenové spiritualitě. Humor, naivita, sebekritičnost, empirické pozorování, popis evidentních faktů, absurdní otázky, paradoxy, velká témata filozofie života. To vše nalézáme zhuštěné v každé jedné Pallově básni, objektu, obrazu, které vznikají proto, že autor chce „intenzivně prožívat“, ale zároveň „dělat věci jen tak“. Tvorba a zenová praxe se oboustranně prostupují.
Koncept zapomínání modernity zmíněný v úvodu (jedině s výjimkou konceptuálního umění) autor zužitkoval pro pohyb v historii, jež ji daleko předcházela. Na projevy ducha doby a aktuálnosti už mohl nahlížet s bodrou vlídností jeskynního muže. Neboť malba klackem nebo částmi těla, neolitická keramičnost, otiskování a další prehistorické praktiky mají v jeho práci významné místo. Snad díky předmoderní perspektivě se jeho práce se samozřejmostí konstituovala z pozic dnes aktuální mezidruhovosti a radikální udržitelnosti. K ní nedošel četbou Bruna Latoura, ale uvážlivou meditací nad realitou, jež ho obklopuje.
I dnes živý esej Proti intepretaci[4], upozorňuje na zjednodušení (nepochybně související s konceptuálním uměním), kterého se teorie umění dopouští, pokud zapomíná na kvality vznikající při prvotním smyslovém vnímání a hodnotu díla posuzuje pouze prostřednictvím intepretace. Sontag připomíná „zkušenost čehosi kouzelného, magického“, již zažívala prehistorická bytost v jeskyni Lascaux. Pallův konceptualismus si byl mozkové jednostrannosti vědom a do tvorby zapojoval části těla i přírodu. Promítat ideální okouzlení do vzdálené francouzské jeskyně, jak to učinila newyorská teoretička, nebylo pro Pallu řešením, oproti tomu demonstruje, že ho může zažít každý v prostředí, jež ho obklopuje. V jeho případě i mezi městy, Brnem, vesnickým domem s dvorkem a zvířectvem a kosmickou přírodou.
[1] VALOCH, Jiří. Marian Palla: Ticho, čekání a dech (kat. výst.). Galerie Na bidýlku, Brno, prosinec 1987.
[2] Připomeňme zde publikace a výstavy Barbory Klímové, dlouholetý výzkum Jany Písaříkové a Ondřeje Chrobáka archivu Jiřího Valocha v MG v Brně, stejně zaměřený výzkum Heleny Musilové, katalogy prací Vladimíra Ambroze (Tomáš Pospiszyl), ČS koncept 70. let Denisy Kujelové (ed.), Akční umění Pavlíny Morganové ad.
[3] Marian Palla, Naivní konceptualista a slepice,2014.
[4] Susan Sontag, „Proti interpretaci“. In: Kritický sborník, r. 14, č. 3, s. 1–9. Esej byla poprvé publikována v roce 1964.
-
Fait Gallery PREVIEW, Dominikánské nám. 10, Brno
Vernisáž: 20. 1. 2015 v 18.00
FOR ENGLISH ROLL DOWN
Vítězem prvního dílu PREVIEW REVIEW se stal Ondřej Kotrč.
Jednodenní akce PREVIEW REVIEW, která bude ve Fait Gallery PREVIEW zahájena v úterý 20. ledna 2015 v 18:00, je premiérou projektu krátkodobých výstav, jehož hlavním cílem je podpora mladých brněnských i mimobrněnských umělců. Důraz je kladen na moment překvapení, bezprostřednost i zkoumání limitů výstavní praxe.
Z osloveného počtu autorů bude formou losování, které se uskuteční v den vernisáže, vybrán vystavující umělec. Po oznámení výsledku začne instalace výstavy vrcholící večerní vernisáží. Výstavu bude možné navštívit ve středu 21. ledna 2015 v obvyklém otevíracím čase od 10:00 do 18:00 ve Fait Gallery PREVIEW, Dominikánské nám. 10, Brno. Akce je jednodenní, ale ne ojedinělá, opakovat se bude třikrát až čtyřikrát ročně, aby mohl být dán prostor co nejširšímu počtu zajímavých uměleckých osobností z řad nejmladší výtvarné generace.
Jména účastníků prvního PREVIEW REVIEW jsou: Katarína Hládeková, Václav Kočí, Ondřej Kotrč a Natalie Perkof.
EN/
The winner of the first part of PREVIEW REVIEW is Ondřej Kotrč.
PREVIEW REVIEW, a one day event, which will be held in the Fait Gallery PREVIEW on Tuesday, 20th January 2015 at 6pm, will be a premiere of a temporary exhibitions project. It’s main aim is to encourage and support young Brno and also out of Brno artists. The emphasis is on the moment of surprise, immediacy and exploring the limits of exhibition practice.
On the day of the exhibiton opening there will be a draw held of the exhibiting artist, out of the all authors who entered. After the announcement of the outcome, the exhibition installation will start, finishing by the evening opening. The exhibition can be visited on Wednesday, 21st January 2015 at the usual opening times from 10am till 6pm in Fait Gallery PREVIEW, Dominikánské nám. 10 (10 Dominican sq), Brno. The event is one day only, but not unique, it will be repeated three to four times a year, so there is opportunity to give space to the widest possible number of interesting artists from the youngest generation of art.
The names of the participants of the first PREVIEW REVIEW are: Katarína Hládeková, Václav Kočí, Ondřej Kotrč a Natalie Perkof.