25.10.2023 - 13.01.2024
Fait Gallery, Ve Vaňkovce 2, Brno
Kurátorka: Denisa Kujelová
Vernisáž: 25. 10. 2023
V souladu s dobovými tendencemi, především tezemi konkretismu[1] (jehož klub[2] v Československu v roce 1967 spoluzakládal), byly v rané tvorbě pro Jiřího Hilmara (*1937) zásadní zejména aktivizace diváka, procesualita vnímání a tematizace pohybu. Po kinetických objektech na způsob mechanických strojků a objektech pracujících se světelným zdrojem a stínovými efekty[3] následovalo autorovo několikaleté důkladné zkoumání fenoménu hybné procesuální percepce v papírových reliéfech skládaných do optických struktur. V těchto povětšinou čtvercových formátech o různých velikostech docházelo skrze pohyb recipienta a změnou jeho pozice vůči dílu k optické iluzi, a tím k transformaci vizuálních kvalit plochy.
Ve čtverci, jehož tvar autor vnímal jako ideální anonymní formu[4] odkazující na myšlenky Pieta Mondriana, Kazimira Maleviče či Victora Vasarelyho, vytvářel v různorodých systémech dle matematických východisek a seriality struktury z horizontálně, vertikálně i diagonálně řazených monochromních či vícebarevných pásů z prolamovaného a v mnoha případech také prořezávaného papíru. Optokinetický princip byl docílen různou výškovou skladbou proužků, jejich tvarem, metodou a také mírou jejich prohnutí, způsobem perforace a rovněž tvarem i barvou použité tempery u jednotlivých fragmentů (nejčastěji kruhů a jejich výsečí). Ve variování kontrastů a průniků pokračoval i po své emigraci v roce 1969 do Spolkové republiky Německo, kde nakonec zůstal více než 40 let.
S aktivním zapojením diváka bylo také počítáno v dalším cyklu prací, které byly již formulovány systémem překrývajících se vertikálních pásků či provázků. V tomto novém strukturálním plánu, ve kterém jeden z elementů byl vždy pevně připevněný k podkladu a druhý pak visel volně nad ním, mohla být opět díla rozpohybována, nyní doslovně, účastí pozorovatele. Paralelně v 70. letech vznikaly také monochromy z vrstveného pauzovacího papíru, fixované na plátno a dřevěnou desku, nejčastěji rovněž čtvercových formátů. Jednotlivé vrstvy transparentních papírů byly rozpoznatelné až jejich záměrným narušováním různými typy zvrásňování, perforace, zvlnění a gradací či variantami repetitivních pravidelných vzorců kolážovaných fragmentů.
Po přestěhování do umělecké kolonie Halfmannshof v Gelsenkirchenu v roce 1974, zasazené do silně zdevastované krajiny v Porúří, se Hilmar přirozeně přesunul k environmentální problematice. Do svých reliéfů začal kromě papíru začleňovat materiály přírodního charakteru jako jutu, vosk, kaolin a dřevo ve formě špejlí a sirek. V 80. letech, kdy se rovnocenným spoluaktérem jeho prací stala příroda a v jeho tvorbě převládla tvůrčí intervence do přírodních procesů, se pak trvale obrátil k jedinému materiálu, dřevu. Původní autonomní tvary větví a kmenů zčásti rozkládal a následně rekonstruoval opětovným spojováním, svazováním či klížením v nové celky dřevěných objektů a instalací. Do původně oblých nalezených fragmentů stromů vstupoval záměrně invazivně a přiznaně zcela protichůdným hranatým způsobem, aby pak konečným gestem opětovného uhlazení manifestoval univerzální jednotu člověka s přírodou, o kterou ve své tvorbě i životě usiloval.
Bibliografie a zdroje:
HILMAR, Jiří, VÍCHOVÁ, Ilona, HIEKISCH-PICARD, Sepp. Jiří Hilmar / Adagio. Praha, Museum Kampa – Nadace Jana a Medy Mládkových, 2015.
POHRIBNÝ, Arsen. Klub konkrétistů po dvaceti letech. In: Revue K, 1988–89, č. 32–33.
„Optické reliéfy“ Jiřího Hilmara, Rozhlas, ČRo 3 – Vltava, Mozaika, 24. únor 2011.
[1] Ideje konkretismu byly definovány již v meziválečném umění, a to Theo van Doesburgem, který v roce 1930 poprvé použil a také formuloval tento termín, a dále pak ve 30. letech hlavním propagátorem tohoto uměleckého hnutí Maxem Billem. Na De Stijl, Bauhaus, ale také ruskou avantgardu poté v 50. letech navázaly činnosti švýcarských neokonkretistů v čele s Richardem Paulem Lohsem a částečně také kinetické umění v rámci düsseldorfského hnutí Zero, pařížské skupiny GRAV, padovské Gruppo N a milánské Gruppo T.
[2] Společně s Tomášem Rajlichem, Radoslavem Kratinou, Miroslavem Vystrčilem a teoretikem Arsénem Pohribným spoluzaložil KK – Klub konkrétistů (9. května 1967 – cca 1972), na jehož aktivity v roce 1997 navázal nový KK2 a v roce 2007 pak KK3.
[3] V této souvislosti je třeba zmínit také hydrokinetické objekty z roku 1974.
[4] „Optické reliéfy“ Jiřího Hilmara, Rozhlas, ČRo 3 – Vltava, Mozaika, 24. únor 2011.
-
Fait Gallery PREVIEW, Dominikánské nám. 10, Brno
Vernisáž: 20. 1. 2015 v 18.00
FOR ENGLISH ROLL DOWN
Vítězem prvního dílu PREVIEW REVIEW se stal Ondřej Kotrč.
Jednodenní akce PREVIEW REVIEW, která bude ve Fait Gallery PREVIEW zahájena v úterý 20. ledna 2015 v 18:00, je premiérou projektu krátkodobých výstav, jehož hlavním cílem je podpora mladých brněnských i mimobrněnských umělců. Důraz je kladen na moment překvapení, bezprostřednost i zkoumání limitů výstavní praxe.
Z osloveného počtu autorů bude formou losování, které se uskuteční v den vernisáže, vybrán vystavující umělec. Po oznámení výsledku začne instalace výstavy vrcholící večerní vernisáží. Výstavu bude možné navštívit ve středu 21. ledna 2015 v obvyklém otevíracím čase od 10:00 do 18:00 ve Fait Gallery PREVIEW, Dominikánské nám. 10, Brno. Akce je jednodenní, ale ne ojedinělá, opakovat se bude třikrát až čtyřikrát ročně, aby mohl být dán prostor co nejširšímu počtu zajímavých uměleckých osobností z řad nejmladší výtvarné generace.
Jména účastníků prvního PREVIEW REVIEW jsou: Katarína Hládeková, Václav Kočí, Ondřej Kotrč a Natalie Perkof.
EN/
The winner of the first part of PREVIEW REVIEW is Ondřej Kotrč.
PREVIEW REVIEW, a one day event, which will be held in the Fait Gallery PREVIEW on Tuesday, 20th January 2015 at 6pm, will be a premiere of a temporary exhibitions project. It’s main aim is to encourage and support young Brno and also out of Brno artists. The emphasis is on the moment of surprise, immediacy and exploring the limits of exhibition practice.
On the day of the exhibiton opening there will be a draw held of the exhibiting artist, out of the all authors who entered. After the announcement of the outcome, the exhibition installation will start, finishing by the evening opening. The exhibition can be visited on Wednesday, 21st January 2015 at the usual opening times from 10am till 6pm in Fait Gallery PREVIEW, Dominikánské nám. 10 (10 Dominican sq), Brno. The event is one day only, but not unique, it will be repeated three to four times a year, so there is opportunity to give space to the widest possible number of interesting artists from the youngest generation of art.
The names of the participants of the first PREVIEW REVIEW are: Katarína Hládeková, Václav Kočí, Ondřej Kotrč a Natalie Perkof.