06.05.2024
Fait Gallery MEM, Ve Vaňkovce 2, Brno
Kurátor: Jiří Ptáček
Vernisáž: 22. 5. 2024 v 19:00
Události, které jsou přítomny v malířských kompozicích Tomáše Bárty, se odehrávají mezi dvěma prostory a příčkou mezi nimi. Tyto obrazy nutně spouštějí „zpětný chod“ historií evropské malby až kamsi k úvahám o konstrukci obrazového prostoru Leona Battisty Albertiho, které vtělil do svého klíčového spisu De pictura (1435). Namísto renesanční přehlednosti nám ale Bárta nabízí víceznačné prostorové vztahy a přízračnou iluzi objektů, které jeho obrazy obývají. Jako kdyby architektura plodila své vlastní duchy.
-
Fait Gallery MEM, Ve Vaňkovce 2, Brno
Vernisáž: 30. 11. 2016 v 19.00
Kurátor: Lucia Tkáčová & Anetta Mona Chisa
Svätopluk Mikyta ve své práci dlouhodobě experimentuje s materialitou a vizualitou, hravě přeskupuje potenciál existujícího směrem do minulosti i budoucnosti. Jeho tvorba je „hauntologická“ (Derrida), tzn., že jeho témata a kreativní proces jsou poznamenané „vykolejeným časem“. Neřeší časový bod čistého původu, vždy pouze nepřítomnou přítomnost: velké a malé dějiny, remixování znaků a symbolů, navrhování nových ikonografií, vzorky nových kolektivních pamětí, alternativy tunelů reality, vytváření nových začátků a nových konců, recyklace staré gramatiky, vyřazených knih a odhozených materiálů.
ORNAMENTIANA vytváří svěží síť korelací, která zpracovává nové výtvarné recepty jako i okolnosti zrodu nových děl. Používání odpadových objektů jako materiálu, pátrání po nové poetice, kolážistický instalační přístup, zkoumání samotného konceptu „umění“, vedou k pozorně choreografovanému zážitku, který zahrnuje diváka do celkové asambláže.
ORNAMENTIANA mění osy naší trojdimenzionální arény. Je postavená na karteziánské choreografii prostoru, na pravidelném, ale i pohyblivém rastru horizontál a vertikál.
ORNAMENTIANA je levitující hladina nabitá vztahy směřujícími ke komplexitám času a prostoru, vizuální manifest, odpoutání se od gravitace angažovaného směrem k nekonečnosti, beztížnosti, univerzalitě.
ORNAMENTIANA je horizontální krajina, plocha, vodorovná socha, ve které jedinečnou vertikálu tvoří návštěvník výstavy, rozšiřuje ji svojí přítomností o další souřadnici.
ORNAMENTIANA rekonstruuje a promítá ornament, rendruje novou vizualitu a umožňuje divákovi procítit archeologii času. Je opětovným vytěžováním a následnou stigmatizací folklorismu. Staronovost a novostarost.
ORNAMENTIANA je akcelerace existující estetiky. Sondování vizuální podstaty a materiální povahy vnímání světa tady a teď. Anadigilogtal.
ORNAMENTIANA přehodnocuje formální aspekty umění na pomezí vysokého a nízkého, okolnosti jejich produkce v kontextu nikdy nespící společnosti.
ORNAMENTIANA je ne-hierarchická, de-centralizovaná, de-politizovaná. Popírá afirmativní, pevnou pozici, hlásání, barikadismus a protiřečí naší představě o demonstrativním politicko-aktivistickém gestu.
T:Lucia Tkáčová & Anetta Mona Chisa